FiatTurkey | Fiat Kulübü | Fiat Türkiye | Fiat Forum |Fiat Destek | Fiat Punto| Grande Punto | Fiat Doblo | Punto Forum | Doblo Forum | Linea Forum | Fiorino Forum |  

Go Back   FiatTurkey | Fiat Kulübü | Fiat Türkiye | Fiat Forum |Fiat Destek | Fiat Punto| Grande Punto | Fiat Doblo | Punto Forum | Doblo Forum | Linea Forum | Fiorino Forum | > FiatTurkey Teknik Destek > Teknik Bilgi Ve Makaleler


 



User Tag List

Cevapla
 
Seçenekler Stil
Alt 30 Temmuz 2012, 22:50   #1
Okan Özkan
Usta Üye
 
Okan Özkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 13 Şubat 2012
Bulunduğu yer: 41-KOCAELİ
Yaş: 25
Araç Modeli: Tofaş Şahin
Mesajlar: 917
Beğendikleri: 55
115 mesajı 140 kere beğenildi.
Adı Geçiyor: 0 Mesajda
Etiketli: 0 Konuda
Okan Özkan - MSN üzeri Mesaj gönder
Standart Pratik Marş Motoru Bilgileri- Sık Rastlanılan Marş Motoru Arızaları

Click the image to open in full size.

PRATİK MARŞ MOTORU BİLGİLERİ



Motorlar kendiliğinden harekete geçemez. Geçmesi için krank milinin harici bir tesirle döndürülerek pistonların hareket ettirilmesi gerekir. Böylece silindire alınan karışım ateşlenerek güç elde edilmesi ve bu güçlede motorun bundan sonra hareketi sürdürmesi sağlanmış olur. Bugün bu iş için kullanılan ve üzerindeki dişlinin ileri sürülerek krank milinin arkasına bağlı volan üzerindeki dişlere kavraşmasını sağlıyarak dönmesini sağlıyan elektiriki motorlar kullanılmaktadır. Biz bu motorlara marş motoru ismini vermekteyiz. Bunun yanısıra bazı küçük motorlarda krank mili kasnağı bir ip veya zincir çekilerek yada motorsikletlerde olduğu gibi pedala basılarak ilk hareket verilebilmektedir.

Click the image to open in full size.


Bugün araçlarda en çok yukarda resmini gördüğünüz boşaltıcı tipi manyetik şalterli marş motorları kullanılmaktadır.

Bu tip motorlarda dişlinin volanla kavraşması, sürücü bir kol vasıtasıyla sağlanır. Biz kontağı açıp marş yaptığımızda manyetik şalterdeki bobin sargılarına akım veririz. Oluşturduğumuz manyetik alan ortadaki bir nüveyi hızla çeker, nüvenin ön ucu bir çatal vasıtasıyla dişliyi volana iterken arka tarafıda marş motoruna akım verecek kontakları birleştirecek bir köprüyü iter. Dişli volanla kavraştığı an köprüde kontakları birleştirmiş olur ve marş motoru çalışmış olur.



Bu motorlara boşaltıcı tip denmesinin sebebi dişlinin arkasında bulunan silindirik bir parça içinde yaylı rulmanlar (Bilya) vardır. Bunlar dişlinin volanı döndürme yönünde sıkışarak dişlinin volanı döndürmesini ters yönde ise boşalarak dişlinin boşta dönmesini sağlar. Böylece hızlanan volanın hızına ayak uyduramıyan dişlinin geri atılması esnasında dişli zorlanmaz ve kırılması önlenmiş olur.



SIK RASLANILAN MARŞ MOTORU ARIZALARI :



1- Marş esnasında dişlinin kavraşamaması ve sesler : Bu arıza genelde marş motoru burç yataklarının aşınmasıyla oluşur. Eksenden biraz aşağıya düşen dişli volan dişlisiyle iyi kavraşamaz bu nedenle bazen kavraşmaz yada esneyerek geçmeye çalışır. Buda seslere ve kavraşma arızalarına neden olur. Buçların yenilenmesi gerekir. Volan ve marş dişli arızalarıda göz önünde bulundurulmalıdır.



2- Fırça ve kollektörün aşınması ve oksitlenme : Kollektör yüzeyine iyi basamayan fırçalar, oksitlenme ve aşıntılar akım geçişini zorlaştırarak marşın ağır dönmesine veya hiç dönmemesine neden olur. Gözden geçirilmelidir.



3- Manyetik şalter arızaları : Salterin Aküden gelen Kablonun bağlı olduğu ve marşa bağlantı yapılan terminal cıvatalarının arka uçları kontak görevi görmektedir ve kontra somunla sıkıca bağlıdır. Bu kabloları söküp takarken dikkatli olmalı kontra somunlar gevşetilmemelidir. Yoksa cıvatalar oynar kontaklar çarpılır ve bilhassa marş terminaline bağlı seri sargının kopmasına neden olabiliriz. Şalterde iki sargı vardır. Seri sargı (Kalın) ve paralel sargı. Seri sargı kalın olup manyetik alanı daha güçlü olur ve esas nuveyi bu sargı çeker. Arızası halinde nüve çekilemez ve marş çalışmaz. Paralel sargı ise nuvenin çekilmesine yardımcı olan ve köprünün kontaklar üzerinde tutulmasını sağlar. Çünkü kontaklar birleştiği zaman seri sargı devre dışı kalır. Koprüyü paralel sargı tutar. Arızası halinde nüve çekilir fakat köprü kontaklarla birleştiği an seri sargı devre dışı kalacağından marşı çalıştıramayız. Eğer araçta marş esnasında nüvenin ileri geri hareketlerinin seslerini duyarsak bu arıza oluşmuştur.



Tecrebeli ve bilgili teknisyenler bazen bu şalter kapağını açarak, burada oluşan burada oluşan kopukluk ve oksitlenmeri gidererek şalteri çalışır hale getirebilir.
Okan Özkan isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı

Forum Kuralları
Hizli Erisim

 
.


vBulletin® Version 3.8.6 ile güçlendirilmiştir.
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd
Copyright By FiatTurkey Fiat Club Türkiye